Monday, October 25, 2010

:: Dia Calon Suamiku - Part 2 ::

Part 2

Part 2 - Klik (Part 1) jika anda belum membaca novel ini

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

140km/j. Kelajuan yang tidak pernah dicapai oleh jejaka skema bermata empat sebelum ini. Di dalam hatinya hanya terbayang wajah Alisya. Senyuman ikhlas Alisya. Kini Amer menyedari satu hakikat. Dia mencintai gadis itu. Gadis lincah bernama Alisya Maisara. Sesalan kini menjelma. Membiarkan sekeping hati menanti. Membiarkan ego menguasai diri. Perjalanan 30 minit dirasakan seperti 30 hari.

Usai tiba di Hospital Pulau Pinang, Amer pantas mencari Alisya. Mau saja dia menjerit memanggil nama tersebut. Namun perasaan masih boleh dikawal. Hanya hati yang menjerit sayu. Memangil-manggil nama Alisya Maisara. Langkah dipercepatkan.

============================================

Lokasi – Room 014 Wad Pesakit Luar

Sayu hati jejaka skema bermata empat tatkala memandang sekujur tubuh lemah milik Alisya Maisara. Mahu saja dia memeluk tubuh itu. Tetapi iman masih di dada.

“Alisya, aku cintakan kamu. Tolong maafkan keegoanku. Maafkan aku membuatkan kau tertunggu.”

Seminggu Alisya koma. Bermakna seminggu juga lelaki skema bermata empat berulang alik ke hospital. Membawa sejambak mawar merah setiap kali kunjungan. Romantik juga rupanya lelaki skema bermata empat ini.

Semasa sedar dari koma, terkedu Alisya seketika apabila melihat lelaki skema bermata empat di sisi katil. Tertido keletihan. Tanpa kaca mata. Sungguh tenang wajahnya tanpa kaca mata. Setenang air di kali. Alisya memandang wajah itu. Ditenung sepuasnya. Perlahan tangannya diangkat lemah ke arah rambut lelaki tersebut.

"Alisya!" belum sempat diusap rambut itu. Lelaki bermata empat sudah pun sedar dari lena.

"Awak ok?" Alisya hanya mampu tersenyum lemah. Lelaki skema bermata empat menekan loceng memanggil doktor.

Setelah diperiksa, doktor mengesahkan Alisya sudah semakin baik. Cuma masih perlu tinggal di hospital untuk pemeriksaan lanjut.

"Bunga tu.." Alisya mengangkat tangan ke arah bunga2 yang tersusun cantik.

"Oh ye..kejap ek. This is for u. Hope u like it." Lelaki skema bermata empat menghulurkan sejambak mawar merah kepada Alisya sambil tersenyum. Penuh makna.

Alisya tersenyum. Semanis yang mampu. Mekar hatinya semekar mawar merah tersebut.

Cinta antara Alisya dan lelaki skema bermata empat mekar di hospital.

"Alisya, i have something for u. Just for u. Sempena keluar hospital hari ini."

Alisya memandang keliru.

Lelaki skema bermata empat mengeluarkan sesuatu dari poket seluar.

Satu pasang 'couple ring'. Sangat cantik.

"Alisya.. Saya nak melamar awak. Jika awak setuju, dalam masa terdekat saya akan menghantar rombongan meminang. Tapi before that, saya nak bagi cincin ni dulu. One for u, one for me. But sorry, tak dapat pakaikan untuk awak. Bukan muhrim." Ucap lelaki skema bermata empat sambil tersenyum.

Alisya keluar dari hospital dengan sebentuk cincin di jari manis dan hati yang mekar berbunga. Lelaki skema bermata empat menghantar Alisya pulang ke rumah setelah meminta izin terlebih dahulu daripada ibu bapa Alisya.

Mama dan papa Alisya menyukai lelaki skema bermata empat itu. Tetapi ada sesuatu bermain di fikiran mereka. Sesuatu yang sukar diungkapkan. Terlalu sukar.

====================================================

Lokasi: Ruang tamu rumah Alisya

"Alisya, mama dan papa ada sesuatu nak bagitau Alisya. Hope Alisya boleh menerimanya dengan tenang.." Encik Zamarul bersuara tenang. Di pandang wajah isteri tercinta, Puan Mahani di sisi. Kemudian memandang wajah anak tunggal kesayangannya, Alisya.

"Ada ape Pa?" Alisya memandang wajah tenang papanya dengan seribu persoalan. Hatinya gusar.

"Alisya, kamu masih ingat kan Uncle Mahadi dan Aunty Ramlah? Kawan baik papa dan mama yang tinggal di Johor tu?"

"Hmm.. ingat Pa. Kenapa dengan diorang Pa?"

"Kamu ingat Hafiz, kawan baik kamu masa kecil, anak Uncle Mahadi?"

Fikiran Alisya melayang mengingati nama itu. Dia masih ingat kenangan semasa kecil. Hafiz, ya dia masih ingat. Walaupun hanya berkawan selama 7 tahun kerana papanya terpaksa berpindah ke Pulau Pinang dan tidak pernah berjumpa lagi selepas itu. Yang dia tahu, Hafiz sekarang masih menuntut di Jepun, itu pun Aunty Ramlah yang bercerita semasa datang ke rumah terbuka mereka raya lepas.

"Alisya!" Langsung saja lamunannya terhenti.

"Ye Pa, Alisya ingat. Kenapa dengan Hafiz? Dia dah habis study ke?"

"Sebenarnya, semasa kamu kecik dulu, mama dan papa pernah sepakat dengan Uncle Mahadi dan Aunty Ramlah untuk menjodohkan kamu dengan Hafiz. Janji itu masih dipegang sampai sekarang."

"Maksud Papa?"

"Umur kamu dah 25 tahun. Janji kami dulu untuk kahwinkan Alisya dan Hafiz setelah kamu berdua berumur 25 tahun. Papa dan mama tahu kamu sukakan Amer. Papa dan mama juga menyukai Amer. Tapi janji tetap janji. Papa dan mama berharap kamu boleh fikir sedalam-dalamnya. Papa dan mama harap janji papa dan mama dapat dilaksanakan. Papa dan mama minta maaf tak bagitau awal-awal. Alisya fikir la baik-baik. Papa akan hormat keputusan Alisya."

Air mata Alisya gugur mendengar penjelasan papanya. Hancur luluh hatinya. Terbayang wajah tenang Amer, lelaki skema bermata empat. Lelaki pertama yang dicintainya. Jatuh cinta juga pada pandang pertama. Mana mungkin dia dapat melupai lelaki itu. Mana mungkin dia boleh beralih cinta kepada Hafiz walaupun kawan baik semasa kecil. Tapi tidak sampai hati untuk menghancurkan impian mama dan papa tersayang. Keliru. Resah. Sedih. Semuanya bercampur.

Tidur Alisya malam itu bertemankan air mata. Antara cintanya pada Amer dan impian keluarganya. Antara dua pilihan. Direnung cincin pemberian Amer di jari manisnya. Akhirnya terlelap jua.

============================================

Lokasi: Taman bunga

"Amer, I need to tell u something. Very important.."

Air mata gugur lagi. Terlalu sukar untuk memberitahu lelaki skema bermata empat tersebut.

"Alisya, are u ok?" Gusar hati lelaki skema bermata empat melihat air mata insan kesayangannya.

Bersama air mata berguguran, Alisya menceritakan segalanya kepada lelaki skema bermata empat. Sayu hati Amer mendengar cerita Alisya. Hancur luluh hatinya. Antara cinta dan rasa hormatnya kepada ibu bapa Alisya. Tidak mungkin dia dapat melepaskan Alisya. Tapi tidak tegar untuk memusnahkan harapan orang tua Alisya. Tidak tegar merebut Alisya dengan orang yang telah membesarkan Alisya.

"Alisya, jodoh pertemuan di tangan Allah. Restu keluarga itu penting. Andai benar kita tiada jodoh bersama. Abang rela melepaskan Alisya pergi." Air mata lelaki skema bermata empat bergenang. Tetapi ditahan sekuat mungkin. Tidak mungkin dia menangis di depan Alisya. Bukan kerana ego, tetapi kerana tidak mahu Alisya resah.

Semakin laju tangisan Alisya. Lelaki skema bermata empat berusaha menenangkan Alisya.

"Alisya, mencintai tak semestinya memiliki. Kita harus redha dengan ketentuan Ilahi. Pergilah kepada keluarga Alisya. Tapi ketahuilah, abang mencintai Alisya sepenuh hati."

"Cincin abang..."

"Tak pe.. Alisya simpan ye. Hati abang takkan tegar untuk melihatnya. Kalau Alisya rasa sangat terbeban dengan cincin tu, Alisya boleh buang..."

"Alisya juga takkan tegar untuk membuangnya..." Ucap Alisya lemah.

Lelaki skema bermata empat menghantar Alisya pulang. Berbincang dengan papa dan mama Alisya. Sayu hati orang tua Alisya dengan keikhlasan Amer. Tetapi janji tetap janji.

=================================================

Lokasi: Ruang tamu rumah Encik Zamarul dan Puan Mahani

Sudah sebulan hubungan Alisya dan lelaki skema bermata empat putus. Putus kerana terpaksa. Hari ini Alisya akan dipertemukan dengan Hafiz, kawan baiknya semasa kecil dan insan yang akan menjadi suaminya. Pilihan keluarga. Walalupun hati belum rela. Tetapi cuba mengikhlaskan hati untuk menerima suratan takdir.

"Assalamualaikum.."

Uncle Mahadi, Aunty Ramlah dan Hafiz muncul di depan pintu. Alisya langsung menyalami Aunty Ramlah. Di pandang wajah Hafiz. Senyuman dilontarkan.

Hensem. Alisya terpaksa mengakui hakikat itu. Bermata empat seperti Amer. Berwajah tenang. Juga seperti Amer. Yang menjadi perbezaan, gaya Hafiz. Lebih 'stylo'. Tidak seperti Amer yang bergaya skema.

Alisya ke dapur menolong mama dan Aunty Ramlah. Dibiarkan saja papanya bersembang bersama Uncle Mahadi dan Hafiz.

Makan malam dua keluarga yang akan menjadi satu tidak lama lagi. Orang tua Alisya dan orang tua Hafiz berbincang mengenai perkahwinan Alisya dan Hafiz. Alisya hanya mendengar. Hafiz juga terlibat sekali dalam perbincangan tersebut. Sesekali tersenyum memandang Alisya. Alisya terpaksa mengakui hatinya berdebar dengan senyuman itu. Senyuman yang manis seperti senyuman Amer. Mungkin kah dia telah jatuh cinta lagi?

Persetujuan telah dicapai. Alisya dan Hafiz akan disatukan enam bulan lagi. Sepakat untuk bertunang dan berkahwin pada hari yang sama. Tak elok bertunang lama-lama. Itu alasan orang tua mereka. Alisya dan Hafiz hanya menurut kehendak mereka.

"Alisya, lama tak jumpa. Awak semakin cantik." Ujar Hafiz tatkala mereka diberi peluang bersembang oleh orang tua mereka.

"Terima kasih." Ucap Alisya. Tidak berani menatap wajah lelaki itu.

"Hmm, Alisya.. Awak betul ke ikhlas nak kawen dengan saya? If u already have someone special, just tell me. I will discuss it with my parents. Saya tak nak memusnahkan cinta awak.."

"Its ok Hafiz. Saya yang bersetuju untuk kawen dengan awak. Saya ikhlas.."

"Alhamdulillah. Memang awak satu-satunya wanita yang saya tunggu. Dari dulu. Walau dah lame kita tak jumpa. Saya suka awak dari dulu Alisya."

Terkedu Alisya mendengarnya. Tidak pernah menyangka Hafiz mencintainya.

============================================

Masa yang suntuk digunakan sepenuhnya oleh Alisya dan Hafiz untuk membuat persiapan untuk majlis perkahwinan mereka. Hubungan yang semakin erat. Hati Alisya semakin ikhlas menerima. Tetapi wajah Amer masih juga hadir kadang kala. Tidak mampu ditepis.

Cincin sudah dibeli. Baju serta pelamin sudah dipilih. Kad jemputan telah dicetak.

Alisya memegang sekeping kad jemputan. Kad ini akan diberikan kepada lelaki pertama yang dicintainya. Gusar. Tidak tahu bagaimana untuk menghadapi lelaki itu. Mampukah dia? Kad itu dipegang. Lantas teringat pada sebentuk cincin yang telah disimpan rapi di dalam laci. Ditatap cincin itu.

"Ya Allah..jika dia bukan milikku.. Damaikanlah hatiku dengan ketentuanMu.." Pantas Alisya menyimpan kembali cincin itu. Tidak mahu mengenang kembali kisah cintanya.

Salam.. Amer sihat? Boleh tak Alisya nak jumpa esok? Pukul 2pm, kat tempat biasa.

Sms dihantar kepada lelaki skema bermata empat.

Wassalam.. Sihat alhamdulillah. Boleh, insyaallah. Ok.

Jawapan ringkas dari lelaki skema bermata empat.

"Ya Allah, jika dia bukan milikku.. Damaikanlah hatiku dengan ketentuanMu.." Doa Amer. Sama seperti doa Alisya. Manakan tidak. Lagu Permata Yang Dicari nyanyian kumpulan nasyid De Hearty itu merupakan lagu tema cinta mereka.

====================================================

Lokasi: Secret Recipe, Queensbay

"Assalamualaikum.."

"Waalaikummussalam.." Pandangan Alisya dan Amer bertembung. Cepat-cepat dialih pandangan.

"Amer, this is Hafiz, my future husband. Abang, this is Amer.." Ucap Alisya lembut.

Amer dan Hafiz bersalaman.

Sebelum mereka berpisah, sempat Amer berpesan kepada Hafiz supaya menjaga Alisya sebaik mungkin. Melihat Alisya bahagia sudah cukup buat Amer.

"Mencintai tak semestinya memiliki.." Amer menyedapkan hati.

=========================================================

Lokasi: Katil bujang Amer

Kad jemputan perkahwinan Alisya dan Hafiz direnung oleh Amer. Hatinya keliru. Patutkah dia menghadiri majlis tersebut? Kuatkah hatinya melihat insan yang dicintai di atas pelamin bersama insan lain? Tetapi dia telah berjanji dengan Alisya untuk datang.

"Tahniah Alisya. Kau beruntung Hafiz. Dapat memiliki seorang insan yang tulus seperti Alisya.." Amer tertidur bersama lamunannya.

=========================================================

Lokasi: Rumah Encik Zamarul dan Puan Mahani

Hari bahagia Alisya dan Hafiz tiba jua. Lelaki skema bermata empat mengotakan janjinya. Amer muncul di rumah Alisya disambut mesra oleh Encik Zamarul.

Alisya keluar dari bilik setelah diberitahu oleh mamanya tentang kehadiran lelaki skema bermata empat. Sekadar mengalukan kehadiran seorang teman.

Terpaku lelaki skema bermata empat tatkala melihat seorang wanita persis seorang puteri berjalan menuruni anak tangga. Sangat cantik. Hatinya hiba. Terbayang alangkah bahagianya jika puteri itu menjadi miliknya.

"Alisya, awak sangat cantik hari ni. Macam puteri." Ucap lelaki skema bermata empat tenang bersama senyuman.

"Thanks." Alisya tersenyum menerima pujian.

"So, pukul berape acara akan dimulakan?"

"Kejap lagi. Hafiz dah on the way. Maybe kejap lagi sampai la tu. Amer duduk dulu ye. Buat macam rumah sendiri.." Ucap Alisya lembut.

Lelaki skema bermata empat memandang sekeliling. Pelamin tersergam indah. Warna purple. Warna kegemaran Alisya.

Inginku gapai bulan dan ku petik bintang..

Inginku berikan semua hanya untukmu..

Agar kau tahu besarnya cintaku kepada mu

Handphone Alisya berbunyi. Alisya tersenyum gembira.

"Salam abang. Abang kat mane ni? Kenapa tak sampai lagi?" Ujar Alisya gembira.

"Ape? Tak.. Tak mungkin!!"

Amer terkejut dengan teriakan Alisya. Tak semena-mena, tubuh Alisya terkulai layu. Nasib baik sempat disambut Amer.

"Alisya, are u ok? Kenape ni?" Tiada jawapan dari Alisya. Tubuhnya lemah. Hanya air mata berguguran.

Encik Zamarul yang bergegas ke sisi Alisya mencapai handphone Alisya yang sudah jatuh ke lantai.

"Salam.."

"Wassalam. Zamarul, Hafiz kemalangan. Aku kat Hospital besar sekarang. Hafiz kat ICU." Suara Encik Mahadi tersekat-sekat.

Barulah Encik Zamarul mengetahui kenapa Alisya rebah. Segera bergegas ke hospital. Masing-masing berdoa agar Hafiz selamat.

**end of part 2**bersambung**

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

adakah Hafiz akan selamat?

adakah jodoh Alisya masih bersama Amer?

tunggguuuuuuuuuuuuuu............... ^_^

11 comments:

  1. saya nak hafiz selamat... hehehe.... Amir and Alisya takyah ler same, takde jodoh hehehe.. cewah... pas tu Alisya kena lupakan AMir, tak baek taw t dah kawin still contact2 ngan ex.. affair.. ha..

    pjah.. awat second herO macam first hero.. pki spek hehe :p

    ReplyDelete
  2. haha...
    mata-4-stylo plak masuk wad..
    skang dua2 pernah eksiden..
    pasangan sehati sejiwa.. :P

    mata-4-skema......... xpe.. xde alisya, ada yana.. hihihi..
    eh, yana xde sapa2 yg dia suka kan.. kan...
    *ohohhoh.. jahatnya aku.. >:)

    ReplyDelete
  3. nexx: haha..tu ler.. i pun nak hafiz selamat.. hafiz yg encem lg stylo..oh hafiz i doakan u selamat..wakaka..

    p/s: hero2 i wajib pakai spek! LOL

    alien: hahaha..nnt mata-4-skema plak msk spital..cirit birit..haha..

    yana dah de.. dlm diam :P

    ReplyDelete
  4. huh.... asal novel mesti gini... duk meleleh air mata invi aku bace... huhuhuhu...

    ReplyDelete
  5. akak rasa kalo ending dia.. hafiz x dapat diselamat kan.. tapi dia sempat berpesan pada amer untuk menjaga alisya.. akhirnya bersatu juga alisya dengan kekasih dan cita pertama nya...

    ReplyDelete
  6. fiona: eh berjaya menitiskan air mate ke? yeay!!! maknenyer novel ku punya perasaan.. hoyeah hoyeah ^_^

    ReplyDelete
  7. yantz: hehe..tunggguuuuuuu.. kite lihat sape yg kena :D

    ReplyDelete
  8. fiona: oh ye..lupe.. knaper mesti menitis air mata? sbb hidup tak selalu indah..hakikat itu perlu kite terima.. kadang kala kita gembira, kadang kala kite berduka, kadang kala kite kecewa.. kerna itulah warna warni kehidupan :)

    ReplyDelete
  9. suspennya...adoi...lamanya nk tunggu ending....
    seyes, adore cara u tulis...cam novel...huhuhu

    ReplyDelete
  10. hehe..sabar2.. ending akan muncul jugak nanti...

    tQ so much..ni tambah semangat ni :D

    ReplyDelete
  11. cirit birit???
    oh no..
    dia salah makan ke? keracunan makanan ke? susah hati sampai x lalu mkn then sakit perut sbb x mkn kerana teman alisya yg tgh sedih tunggu hafiz kt spital?
    *mula dah aku mengarut... ahahha.. :P

    ReplyDelete

Try baca yang ini