Wednesday, October 20, 2010

:: Dia Calon Suamiku :: + Contest!!

Lokasi: Blok C, Kolej Matrikulasi Pulau Pinang

"Alamak, dah lambat!!"

Gadis yang bertubuh kurus, berbaju kurung kerana terpaksa, dan sedikit kalut itu semakin cemas memasukkan buku-buku yang berkaitan ke dalam beg galas Tropicana Life nya.Jam Bum Equipment di lengan halus Alisya Maisara menunjukkan pukul 9.10am. Sudah 10 minit lambat untuk ke kelas. Oh My Gucci!!

Semakin laju larian Alisya, seolah-olah peserta sukan Komanwel lagaknya..Manakan tidak, terbayang wajah manis tetapi bila-bila masa boleh bertukar menjadi jelmaan Godzilla milik Puan Yanti.

"Oh, sorry sorry!! Beri laluan please!!"

Ungkapan slumber dari seorang gadis yang sedikit tomboy & slumber apabila terlanggar pelajar-pelajar yang berderet untuk ke kelas.

"Bismillahirrahmanirrahim.." Ditolak pintu dewan kuliah setangkas mungkin sambil membaca Bismillah dan berdoa agar tidak dibaham jelmaan Godzilla.

"Aduih!"Kedengaran suara kesakitan dari dalam. Alisya memandang dengan pandangan kalut."Ya Allah, ape aku dah buat?"getus hatinya.

Menjelma seorang lelaki berpakaian skema bermata empat. Bukan cacat mempunyai 4 biji mata tetapi memakai cermin mata, sambil memegang hidungnya.

"Dia calon suamiku"Entah mengapa terdetik ungkapan itu di benak fikiran Alisya. Jatuh cinta pandang pertama.Keliru dengan diri sendiri tetapi digagahkan jua untuk bertanyakan keadaan lelaki tersebut.

::muzik dimainkan::

"Im ok.. Xpe.."Jawapan ringkas dari seorang student yang skema.

"Really sorry.. Maaf sangat2.."Ucap Alisya sambil matanya menjeling kepada kawan-kawannya yang sedang mentertawakannya.

Selesai kelas, Alisya bergegas ke kamar. Borak-borak kosong bersama roomates tetapi semua merapu. Kerna di fikirannya masih lagi buntu dengan getusan hatinya. "Dia calon suami ku", getusan hati itu masih bermain di fikirannya. Terbayang lelaki skema bermata empat itu. Lalu laju saja jari jemarinya menconteng kertas di atas mejanya.

Wahai hati, Sukarnya untuk dimengerti..

Wahai hati,Apakah perasaan ini?

Wahai hati,Dapatkah kau aku selami?

Puisi jiwang berkarat itu akhirnya disimpan di dalam laci.

"Ape benda aku duk merapu ni? Dah, lupakan. Pergi mandi skang!"Masih menipu diri. Tak nak mengaku jiwang kononnya. Padahal dah berkarat pun jiwangnyer itu.

Kehidupan di teruskan seperti biasa. Hati yang berdebar setiap kali berjumpa dengan jejaka skema dipendam saja. Tapi seperti biasa, aktiviti meng'usha' tetap dilakukan jua.Alisya suka melihat jejaka itu. Walau kerap memarahi diri sendiri kerana degupan pantas hatinya tatkala bertembung dengan jejaka skema. Tapi meng'usha' dalam diam.Alisya tau hatinya suka pada lelaki itu. Tapi dia takkan berani meluahkan segala. Bertegur sapa pun tidak, masakan meluahkan perasaan bisa dilakukannya.

Aku suka jejaka skema itu..

Skema tapi jalan ganas je..

Makan pandang nasi je, oh menundukkan pandangan mungkin..

Pakai songkok, suke tengok lelaki pakai songkok.

- Monolog Alisya yang suka melayan perasaan sengsorang.

Hati yang dipendam dan tidak diluahkan.Hanya mekar di dalam ingatan.

Oh lelaki idaman..

Memang kamu tak ada yang lain..

Semua gambaran idola..

Semuanya ada padamu..

::muzik dimainkan::

Ye, seperti lagu Melly Goeslow yang sentiasa menjadi siulan Alisya. Lelaki idaman. Itulah jejaka skema bermata empat.

10 bulan berlalu.

Tamat jua kehidupan kolej matrikulasi.Bererti 10 bulan Alisya memendam rasa.Rasa yang tak terluah.Perpisahan antara Alisya dan jejaka skema akhirnya berlaku jua.

Tanpa ada ucapan perpisahan.......

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Lokasi : Asrama, Universiti Sains Malaysia

"Kat mana agaknya jejaka skema skang ye? UKM? UPM? UTM?"Jejaka skema yang tidak pernah luput dari ingatan.Masih tidak berjaya melupakan jejaka tersebut.Walau langsung tiada berita. Missing in action.

"Dia calon suamiku" jua masih bermain di ingatan.Setiap kali getusan hati itu muncul di benak, Alisya cepat-cepat melupakannya.Jejaka skema yang MIA itu telah Pun Alisya jadikan sebagai pembakar semangat. Itulah Alisya.Tidak mahu kalah kepada orang yang dia suka. Dalam masa yang sama, berharap orang yang dia suka juga tidak kalah kepadanya. Masih berdoa agar dapat informasi berkenaan jejaka skema. Walau hanya mengetahui di mana jejaka skema belajar pun sudah memadai.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Lokasi : Luar Dewan Tuanku Syed Putra, USM Penang

"Congratz Alisya. Akhirnyer kite grad. Oh happy giler kot"

"Itu ler pasal. Sangat happy dowh. Sape yang tak happy dapat konvo means kna basuh otak la kot!"

Ekspresi seronok Alisya dan Yana, member sekepala suka dan duka.

Tiga tahun telah berlalu. Alisya masih berharap Allah akan memakbulkan doa nya. Bukan untuk berjumpa dengan jejaka skema tetapi cukuplah hanya mengetahui perkembangan semasa saja. Itu sudah cukup baginya. Usai solat, Alisya memohon kepada Ilahi agar memakbulkan permintaannya.

Ya Allah..

Jika dia benar untukku, dekatkanlah hatinya dengan hatiku..

Jika dia bukan milikku, damaikanlah hatiku dengan ketentuanMu..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Lokasi : Ruang tamu rumah sewa Alisya, Penang

Teknologi yang semakin canggih. Semuanya di hujung jari. Menambah kenalan hanya dengan 1 klik sahaja. Alisya juga tidak terkecuali. Melayan Facebook adalah hobi. Blogging juga. Rasa hanya diluah pada blog. Walhal blog itu bukan boleh memberikan nasihat. Dunia semakin plik.

"Muhammad Amir Hakimi"

Jari jemari halus Alisya pantas menaip nama itu pada website Google. Tiba-tiba. Tanpa dipinta. Tanpa dirancang.

Matanya terpaku pada skrin Lappy kesayangan. Jari pantas meng'klik' pada carian Google. Keluarlah profile Facebook. Mata bulat Alisya bertambah besar jadinya. Tanpa disangka, tanpa diduga. Tindakan refleks nyer menyemukan dia kepada insan yang selama ini dicari. Jejaka skema bermata empat.

Tanpa dipinta, jarinya menekan butang 'Add as friend'. Alisya menjerit sekuat-kuatnya, tapi cuma di dalam hati. Masih mampu mengawal perasaan. Masih mampu mengawal tingkah laku.

Menunggu approval dari jejaka skema bermata empat, lelaki idaman sewaktu matrikulasi. Profile yang 'private' menyebabkan Alisya menahan sabar untuk menyiasat lelaki idamannya suatu ketika dulu. Atau mungkin sampai sekarang.

'Muhammad Amir Hakimi has accepted your friend request'.

"Wow, great!"

Tanpa berlengah, Alisya membaca setiap apa yang ditulis di profile lelaki idamannya itu.

"Oh, UM rupenyer. Semua tekaan aku salah. Wakaka. Kau memang bukan tukang tilik Alisya!"

Masih dengan perangai semulajadi - bermonolog seorang diri. Penyakit yang masih tiada ubat. Semakin parah.

Dengan sedikit keberanian, Alisya memulakan salam perkenalan. Alhamdulillah, segalanya berjalan lancar. Semakin hari semakin sayang. Eh tidak. Belum sampai ke tahap itu. Semakin hari semakin mesra. Itu lebih tepat. Jejaka skema juga berada di Penang, mencari sesuap nasi. Membina kerjaya. Seperti Alisya.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Lokasi : Bilik tidur Alisya.

Hubungan di alam maya. Seperti biasa, ber'chatting' dengan Amer, jejaka skema bermata empat.

Amer_Hakimi: Awak, saya nak minta tolong. Boleh tak?

Alisya_Aleesh: Yup. Naper? Insyaallah kalau mampu.

Amer_Hakimi: Saya baru lagi kat Penang ni. Jadi tak biasa. Boleh tak awak temankan saya. Nak cari barang.

'Alisya_Aleesh is typing'

2 minit berlalu. Tiada perkataan yang tertera di skrin Yahoo Messenger.

'Alisya_Aleesh is typing'

Belum jua muncul apa-apa perkataan di skrin. Mana tak nya. Alisya menaip kemudian ditekannya 'backspace' bertubi-tubi. Buntu. Haruskah dia setuju? Tapi dapatkah dia berdepan dengan lelaki idaman nya suatu ketika dulu? Dapatkah dikawal degupan jantungnya? Haruslah dia menolak? Tapi terasa rugi pula. Melepaskan peluang sekali lagi. Fikirannya berkecamuk.

'Alisya_Aleesh is typing'

Alisya_Aleesh: Hmmmmm...ok la. Bile?

Amir_Hakimi: Sabtu ni. Boleh? Pukul 11 jumpa kat Queensbay Mall.

Alisya_Aleesh: Ok, set!

"Eh jumpe kt Queensbay? Tau ke mamat tu nak ke Queensbay cmner? Cakap tak biasa. Kalau dah tau nak ke Queensbay cmner, watpe mintak aku teman plak? Ah, lantakla. Malas fikir." Satu lagi perangai Alisya. Malas berfikir. Tapi hatinya melonjak keriangan. Tidak dapat disembunyikan. Senyum sampai ke telinga. Yana, kawan baik ketika belajar yang sekarang masih menjadi roomatenya di rumah sewa ini memandang penuh kemusykilan. "Betul ke tak member aku ni?" getus hati kecilnya. Tetapi dibiarkan saja kawannya itu senyum seorang diri. Asalkan bahagia.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Lokasi : Queensbay, Penang.

Melangkah dengan hati yang tak keruan. Berdebar-debar. Kupu-kupu di dalam perut. Atau bahasa omputehnya butterflies in stomach.

Sebaik tiba di pintu depan Queensbay, terpandang seorang lelaki berkemeja biru berkotak, berseluar slack dan berkaca mata. Tak lain tak bukan, jejaka skema bermata empat.

"Dia calon suamiku" teringat semula getusan hati suatu ketika dulu.

"Bismillahirrahmanirrahim" seperti biasa. Sudah menjadi amalan Alisya. Dimulakan dengan Bismillah - sudah menjadi amalan Alisya sebelum memulakan sesuatu.

"Assalamualaikum. Dah lama ke sampai? Naper tak masuk dulu?"

Alisya menegur dengan sedikit keberanian yang ada.

"Dah lama. Dah banyak kali ke toilet ni."Jawapan yang terlalu jujur dari seorang jejaka skema.

Langkah dimulakan.Berdua dengan lelaki idaman.Hati yang gugup disembunyikan dengan senyuman yang manis. Pelbagai perkara dibicarakan.Terasa seperti sudah lama mengenali.

Masa memang selalu cemburu. Akhirnya terpaksa berpisah jua.Membawa haluan masing-masing.

Tamatlah hari yang bermakna.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Masa terus berlalu. Alisya dan jejaka skema bermata empat masih bersahabat. Tetapi lebih banyak di alam maya. Alisya tidak tahu hati jejaka skema. Hanya mengikut rentak. Mengikut masa yang bergerak. Perasaan yang terus dipendam. Mengharapkan keajaiban mungkin. Bermain teka teki yang tiada jawapan pasti. Keliru dengan perasaan sendiri. Terus membiarkan masa berlalu. Menjalani kehidupan seperti biasa.

Hati yang sepi..

Tetapi tidak dapat memberi..

Masih menanti..

Satu jawapan yang pasti..

Masih dengan jiwang berkarat yang selalu di tepis. Menipu diri. Ego yang tinggi.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Lokasi: Atas katil menghadap lappy

Alisya kusyuk ber'blog walking'. Aktiviti masa lapang yang sangat disukai bagi insan yang suka hidup di alam maya.

'Luahkan sebelum terlambat. Jangan takut'. Tajuk 'entry' pada blog seorang insan. Entry yang memberi kesan kepada hati Alisya.

Tidak semena-mena jari Alisya pantas menaip sesuatu.

Luahan perasaan. Ye, Alisya meluahkan segalanya. Tapi masih berlapik. Ayat yang tersirat. Menjaga tatasusila sebagai gadis Timur yang mempunyai sifat malu yang tebal.

'Message sent'. Terpapar pada skrin lappy. Bermakna Alisya harus bersedia dengan sebarang kemungkinan. Bersedia untuk di'dumped'.

'1 message arrive'.

"Bismillahirrahmanirrahim" seperti biase.

Alisya membaca kandungan mesej dengan tenang. Kandungan mesej yang menenangkan jiwa.

::muzik dimainkan::

"Kita kawan dulu ye?"

Antara kandungan mesej yang diterima. Alisya menerima dengan hati terbuka. Semakin mengagumi jejaka skema berbicara secara elok.

Persahabatan diteruskan seperti biasa. Gurauan, pendapat diterima seadanya.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Lokasi: Ruang tamu rumah sewa Amir Hakimi

You, you make me smile,

You make me laugh,

You shared all your life,

Shared it oh all your soul,

Never let me down,

Never leave me alone,

Stranger in the night….

With no moon, no star….

Terdengar ringtone iPhone jejaka skema berbunyi.

"Amer, Yana ni. Kawan Alisya. Alisya accident. Skang kat Hospital Pulau Pinang."

Berderau darah Amer mendengar kata-kata Yana. Segala egonya runtuh. Kelakiannya tercabar. Air mata mengalir tanpa dapat ditahan lagi. Lantas kunci Proton Satria Neo hitamnya dicapai. Wajah Alisya terbayang di mata.

Amir Hakimi menghidupkan keretanya........

--------------------------------------------------------------------------

Cubaan pertama. Tanpa ending. Nak jadikan as contest.

Apa yang korang perlu buat:

1. Jadi follower blog ni.

2. Pilih ending (seperti list di bawah) yang korang rase terbaik beserta sebab korang pilih ending tersebut. Tulis kt comment ye.

tulis mcm ni :

(-nama-, -link blog jika ada-, -emel utk contact-, -pilihan ending-, -sebab bagi pilihan tersebut- )

Hope korang boleh pilih ending untuk cerpen ini ^_^

a. Amer Hakimi meluahkan perasaan cinta kepada Alisya dan mereka bahagia selepas itu.

b. Amer Hakimi meluahkan perasaan cinta kepada Alisya tetapi telah terlambat.

c. Amer Hakimi menganggap Alisya sebagai kawan sahaja dan akhirnya mereka menjadi kawan baik seperti sedia kala.

d. Amer Hakimi tidak sempat meluahkan perasaannya. Alisya meninggal tanpa jawapan pasti **sedeynyer**

e. Hanyalah lawak bodo dari Yana yang ingin menolong Alisya & Amer supaya meluahkan perasaan masing-masing.

3. Pemenang akan dipilih berdasarkan tekaan yang betul (pilihan ending terbanyak yg dipilih oleh readers).

4. Hadiah berupa sehelai shawl (mungkin juga beserta inner syria) tajaan Kami Tuan Boutique.

Apa lagi? Join now ^_^

Tarikh penyertaan : 21/10/2010 - 24/10/10 sahaja.. cepat2!!

Pemenang akan diumum selewat2nya 26/10/10.

11 comments:

  1. akak pilih a. sbb dah lama pendam kan.. tapi sebelum tu.. biar ler alisya koma selama 3 bln ke.. tapi hakimi tetap menanti disisi alisya... ketika alisya buka mata.. dia lihat hakimi tertidur disisi katil nya.. tahniah dik.. ;)

    ReplyDelete
  2. hehe..gud + happy ending tu kak.. thanx kak for comment & joining this contest ^_^

    ReplyDelete
  3. hehe..thanx nor..boleh bagi sbb kenapa pilih d?

    ReplyDelete
  4. tak tau nape aku nak pilih c.. hehe.. well,sebab in real life not all end with happiness,still we must face it, move forward, that is real life.. that is real love. it wont always be what we want for, but we still can keep searching for it, believing in it.for me that the beauty of it. hahaha... buek :P confirm tak menang shawls gagaga :P

    ReplyDelete
  5. hoh..padat & jitu sekali jwpn yg diberikan..ekeke..tunggu aje keputusannya nanti.. ^_^

    ReplyDelete
  6. yerw.. i biasew lerw.. nak adiah saguhati hehe :p

    ReplyDelete
  7. ~ alien (nik-nama)
    ~ http://shelaroshdi.blogspot.com/ (blog ak KOSONG.. xyah la nk jenguk.. kikiki )
    ~ email/msg je fb ak.. rumah ak skang ni dlm fb.. :))

    rasa mcm nk pilih 'e' -sbb- slalu novel2 cintun mcm tu la.. kwn tlg ejas.. tipu konon eksiden la, pindah la, mcm2.. :P

    tp aku suka sgt ngn 'a' lepas baca sampai habis sambil layan lagu2 yg ko letak skali -sbb- standard drama2 melayu kt tv.. aahahaha.. :D

    'b' dan 'd' -abaikan!! sedeh....... lain la kalau ko rasa mcm nk sambung jd cinta antara yana and amer.. ohohoho.. ahaks.. :P

    'c' -hmmmm.. cinta boleh berputik di masa depan maa.. aiyork.. next chapter!!!! LOL XD

    **kesimpulannya**
    AKU PILIH SEMUA..!!!! hihihih... (^_^)♥

    ReplyDelete

Try baca yang ini